Mango & kokoskaka med hallon!

För ett tag sedan så testade jag att laga denna söta lilla kaka som Maja har gjort (som är super duktigt). Jag gjorde dock lite annorlunda. Genom att utesluta oljan, bytte ett helt ägg mot ½ dl äggvita, använde mindre sötning och kokosflakes.
Jag frös också in min i frysen direkt efter den svalnat så jag vet inte hur den var nybakt men om man gör¨den som jag gjorde så ska man inte frysa in den för då blir den inte så jätte bra konsistens mässigt. Den blir väldigt mjuk och inte så "kakig" men jag tror den funkar att äta färsk utan oljan ^^.
 
Den är väldigt god men lite för söt i min smak, och jag gillar inte heller när det är för mycket kokosflingor i (är lite känslig med det för jag är inte jätte jätte förtjust i kokos är lite mitt i mellan med det) men det är ju trots allt en kokoskaka bland annat ;P.
 
 
 
 
 

Mango & kokoskaka med hallon!


2-4 bitar, beroende på storlek
 
Ingredienser:

50g (ca ½ dl) Kokosmjölk
1 msk Olja
1 Ägg
50g Mango
40g Hallon (tina om de är frysta)
½ dl Mandelmjöl
1 msk Kokosmjöl
2 msk Kokosflingor
1,5 msk Pofiber
2 msk Sötning
1 krm Vaniljpulver
2 droppar Bittermandelarom
1 tsk Bakpulver

  • Sätt ugnen på 175 C grader. Mixa först kokosmjölken, mangon och ägget.Ha sedan ner resten av ingredienser, förutom hallonen, som du vänder ner sist så att dem hålls hela. Häll smeten i en smord och bröad 12-cm springform. Grädda den mitt i ugnen i ca 20-25 minuter.
Servera den med en klick vaniljglass eller något syrligt, eftersom kakan är ganska söt (tycker jag) ^^.
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0