Kladdig Mandel & hallonkaka!

Eftersom man har ett par mogna bananer hemma så passade jag på att testa ett recept som jag gjorde i min version. En fruktig hallon och mandel kaka med en touch av mazarin känsla. Man blev lite skeptiskt när man såg hur den var när man hade gräddat den som man skulle enligt receptet, men den smakade faktiskt riktigt gott och den blev lagom söt i min smak. Man (jag iaf) är ju inte riktigt van att en kaksmet ska vara lite kladdig speciellt och när det är fiberhusk i så blir ju det lite annorlunda konsistens men låt inte ögonen lura er för att den inte ser så aptitlig ut. Allt som smakar gott är inte alltid vackert! ;)
 
 
Detta recept är väldigt enkelt som blir en liten kaka, den går snabbt att göra och ska gräddas i ungefär 15 minuter. Passar lagom till 2-3 personer. Testa den om du är sugen på något annorlunda typ av kaka! ^^
 
 
 
 
 

Kladdig Mandel & hallonkaka!


2-3 bitar
 
Ingredienser:

60g Banan, helst mogen
0,5 dl Äggvita
3 msk Mandelmjölk (om inte så valfri mjölk)
1 msk Kokosmjöl
1,5 msk Pofiber
2 msk Mandelmjöl
1 tsk Fiberhusk
ca. 0,5 tsk Stevia, eller mer om inte banen är så söt
1 tsk Bakpulver
1,5 krm Vaniljpulver
1 krm Kanel

ca. 1-2 droppar Bittermandelarom
2 msk Hallon (20g)

 
  • Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och eventuellt bröa en 12 cm springform med kokosflingor eller mandelmjöl.
  • Mosa bananen med en gaffel och blanda samman det med äggvitan i en skål. Tillsätt resten av ingredienserna men vänta med hallonen, blanda. Vänd sedan ner hallonen så försiktigt som möjligt så dem håller sig skapligt hela i alla fall.
  • Grädda kakan i ca 15-18 minuter, den ska fortfarande vara lite kladdig i mitten. Servera med eller utan valfria tillbehör, en klick vaniljsås eller glass kanske!? ^^
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0