Kanelbulle mugcake med sweet drizzle!

Hejhej!
 
Har inte haft tid att uppdaterat mig förns nu för jag har varit i skolan sedan så bakade jag en kaka som jag nu har ätit till mellis (recept kommer senare). Eftersom receptet på ett par nyttiga bullar inte blev något vidare så har jag ju inte direkt haft något officielt firande så gjorde jag en juvlig kanelbulle-muggkaka till frukosten som var helt lovely, perfekt konsistens och försvann i ett nafs! ^^. I receptet så ska man egentligen använda osötad äppelmos men jag hade ingen öppnad så istället så tog jag pumpapuré det funkade utmärkt det med, dock så ser man inte kanelvirveln som är inuti något direkt så det är den enda nackdelen när man skulle fota den :p.
 
I söndags så testade jag även ett recept på Cinnabun-roll pancakes som också var super, dock så glömde jag att ta kort så det kändes inte så roligt att bara lägga ut ett recept och jag inte heller stjäla en bild från Sanna eftersom det inte blir så personligt och för att jag själv helst vill använda min egna bilder till bloggen. Säg gärna till ifall ni är sugna på receptet så kan ni får det, för jag vet inte när jag kommer göra dem nästa gång.
 
Tackar the mugcake and pancake queen Sanna för hennes lovely recept! <3 ;D
 
 
OBS! jag gjorde endast halva satsen av receptet så min är lite mindre!
 
 
 
 
 
 

Cinnamonbun Mugcake!


1 portion
 
Muggkakan:
1,25 dl (50g) Havregryn malt till ett mjöl
1 msk Kokosmjöl
1 msk Stevia
1 tsk Bakpulver
0,5 tsk Kanel
0,5 tsk Kardemumma
1 msk Lättkesella/kvarg
1 tsk Vaniljarom
2 Äggvitor
3 msk Osötat äppelmos alternativt vanlig
2,5 msk Osötad mandelmjölk (eller valfri mjölk)
 
Kanel-drizzel:
2 msk Sockerfri pannkakssirap, eller honung
1 tsk Kanel
 
Vaniljkräm:
100g (ca. 1 dl)  Lättkesella/kvarg
2 msk Philadelphia 3% eller valfri fetthalt
2 tsk Stevia
0,5 tsk Vaniljarom
 
  • Mixa ihop ingredienserna till muggkakan med en stavmixer. Häll smeten i en smord stor mugg eller skål.
  • Blanda ihop pannkakssirapen och kanelen och ringla hälften över smeten.
  • Kör den sedan i micron på högsta effekt i ca 1-2 minuter. Håll koll så det inte svämmar över.
  • Rör samman ingredienserna till vaniljkrämen. Vänd över muggkakan på en fat, bre över vaniljkrämen och resten av kanel-drizzlet, och njuut! ;)
 
 
 
 
Kram Johanna! :)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0