Havrescones med äpple!

Godmorgon!
 
Idag blev det ett par små havrescones med äpple som är smaksatt med kanel och kardemumma :). Ett recept på ett par scones som går snabbt att slänga ihop som räcker till en eller två personer ^^.
 
Dem blev goda men lite för tunna och degiga inuti men det är för att jag testade att använda mild lätt yoghurt så jag rekomenderar inte att använda lätt yoghurt för dem blir degigare då men om ni vill ha dem så är det bara att använda det :p.
De smakade inte äckligt för det men dem blir ju inte direkt som scones konsistens mässigt, det blir mer lite grötaktigt men det gjorde inte mig något för jag älskar gröt och dem blev super mumsiga med havtornscurd som vi köpte på Åland när vi var över sist. Dock så är ju inte curden så nyttig men gott var det! ;D
 
 
 
 
 

Havrescones med äpple!


2 små scones
 
Ingredienser:
1 dl Havremjöl
0,75 dl Kvarg/kesella eller yoghurt (3%)
½ tsk Bakpulver
ca 1 tsk Kanel, eller mer
Lite kardemumma, efter behag
ca. 0,5 Litet sött äpple, grovt riven
Sötning om du vill ha dem lite sötare
 
 
  • Sätt ugnen på 225 C grader. Blanda samman alla torra ingredienserna i en skål efter smak. Riv sedan äpplet och torka dem sedan bara lite med papper. Tillsätt äpplet med kvargen/yoghurten och blanda. Klicka ut smeten på en ungsplåt med bakpapper på till två små scones. Grädda dem i ugnen mellan 10-15 minuter.
 
Lite förslag på pålägg som är gott till: Cream cheese, havtornscurd, jordnötssmör/nötsmör, ost, keso, någon marmelad kanske, choklad pålägg ex hassel & chokladsmör (och dylikande)....
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0