Morotsfrallor á la low carb!

Efter skolan på onsdagar och torsdagar så kommer jag alltid hem precis till mellanmålet. Då blir det alltid något som är enkelt och snabbt som finns i frysen tillexempel eller som redan är klart som jag har förberätt innan.
 
 
Dagens smarriga eftermiddags mellanmål blev en morotsfralla som jag har bakat tidigare som jag frysit in som jag rostade lite och hade en nyttig och proteinrik kesokola-kräm på, låter säkert konstigt och inte så gott men det var det faktiskt har även testat med choklad och det var lika smarrigt det :p ^^
 
Bröden är kalori och kolhydratssnåla, enkla att göra men det blir inte så många frallor men det kan vara bra ifall man bara vill ha några stycken. Dem går att göra med eller utan proteinpulver (mina är utan). Själv så tycker jag dem inte är så jätte goda med bara smör på så pålägget är väldigt viktigt för att det ska smaka gott, enligt mig. Om man inte tycker dem var goda att äta som vanliga mackor så går dem utmärkt att äta som hamburgarebröd för exempelvis fisk-, veg-, köttburgare osv eller så fyller du frallorna med något annat matigt innehåll som du gillar :).
 
 
 
 

Smalt morotsbröd!


ca. 4 frallor
 
Ingredienser:
100 g Finriven morot
1,5 dl Äggvita
2 msk Valfri mjölk
1 dl Valfri mjöl sort
0,5 dl Pofiber
2 msk Koksmjöl
2 tsk Fiberhusk
2 tsk Bakpulver
Valfritt: 1 msk skalade sesamfrö till topping
1 skopa (1/2 dl) naturellt proteinpulver
 
  • Blanda alla torra ingredienser. Rör ihop mjölk och äggvita och rör ner i den torra blandningen tillsammans med den rivna moroten. Klicka ut på en plåt, strö över sesamfrön och grädda i ugnen på 200 grader i 10-15 minuter tills de fått fin yta och är genomgräddade.
 
Tips! Mitt pålägg som jag hade består av hälften keso och kvarg (37g) som jag har blandat med ca 0,5-1 tsk Walden farms caramel dip som jag har mixat samman till en slät kräm men det funkar ju självklart att bara blanda samman allt om vill det ^^. Det blir ganska mycket röra för en halv fralla men jag brukar äta det vid sidan av, mumsigt värre! ;D
Man kan även toppa krämen på muggkakan, gröten osv beroende på hur "äventyrlig" man är ;P.
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0