Choklad mugcake med blåbär & limekräm!

Hejsan!
 
Det var ett tag sedan man gjorde en mugcake nu och speciellt en med choklad smak gud det var evigheter sedan man gjorde det. Så jag startade min onsdags morgon med en god choklad muggkaka med blåbär och limekräm som lite variation istället för gröt :p (a).
 
Det fick bli en kräm med philadelphia ost i för jag har en hel liten burk som jag måste använda som går ut idag tror jag faktiskt så det kommer kanske bli en del recept med cream cheese. Fast själv klart så funkar det oftast att byta ut mot annat i alla fall i detta recept ifall ni inte skulle ha det hemma eller av en annan orsak ^^.
 
 
Ps! Jag dubblar receptet som jag oftast brukar göra eftersom jag gör så liten portion!
 
 

Choklad mugcake med

 

blåbärs-lime kräm!


1 portion
 
Mugkaka:
1,2 dl Havregryn
1 tsk Bakpulver
1 msk Kokosmjöl
ca. 2 tsk Stevia / sötning
 1,5 tsk Kakao
2 Äggvitor
1 tsk Vaniljarom
1 msk Kvarg / kesella
2,5 msk Osötad/vanlig äppelmos eller mosad banan
2,5 msk Mandel-, sojamjölk eller valfri mjölk
 
Blåbärs-limekräm:
4 msk Cream cheese *
4 msk Kvarg / kesella
ca. 2 tsk Rivet limeskal
Några droppar limesaft
20g (ca. 2 msk) Blåbär, eller andra bär om du vill
ca. 12-17 droppar Stevia sweetdrops vanilla cream**
 
* Kan bytas ut mot mer kvarg eller keso om du hellre vill det.
** Om du inte har sweetdrops så kan du byta ut det mot valfri sötning tillsammans med antingen vaniljarom eller pulver efter smak.

  • Mixa samman alla ingredienserna till muggkakan i en skål/bunke tills den blivit slät med en stavmixer. Häll sedan smeten i en smord mugg eller skål, "baka" den i mircon på högsta effekt i ca 1,5-2,5 minuter tills den blivit fast.
  • Blanda samman alla ingredienserna i en skål efter tycke och smak, jag mosade några av blåbären som blandades ner. Vänd sedan upp muggkakan på ett fat och bre/ häll över krämen, sen är det bara att äta och njuta! :)
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0