Varmrökt lax & spenatpaj

Hejhej! (:
Det var tänkt att jag skulle äta laxpajen nu till middagen men eftersom tillagningen i ugnen tog mycket längre tid än vad dom angav på receptet så fick jag ta någon akutlösning från frysen eftersom jag har mina ättider. Jag vill inte äta så tätt inpå nästa mål och visste inte när pajen skulle bli klar efter att väntat ett tag så det fick bli så men får isället äta den imorgon, dock så smakade jag den lite när den sedan blev klar och jag tyckte den va riktigt god, man får istället njuta mer imorgon ;).
Enligt mig så är det mesta med lax nästa alltid gott, bara om den inte är blir torr ^^.
Testa den och se! ;)
 
 
 
Det ser inte så gott ut nu när man har lagt upp det på fatet men låt inte utseendet lura dig, den är värd att pröva! ;)
 

INGREDIENSER (4-5 personer)

Pajdeg
:
50g smör
2,5dl vetemjöl
½ dl grahamsmjöl
1dl lättkesella eller 4 msk kallt vatten

Fyllning:
6 salladslökar
2 vitlöksklyftor
125g färsk spenat
Olivolja till stekning
Salt och peppar
1 knippa sparris
300g varmrökt lax
1 light/vanlig mozarellakula
2 ägg
2 dl grädde


1. Gör pajdegen genom att blanda samman ingredienserna och placera smeten kylskåpskallt i cirka 30 minuter
2. Gör fyllningen. Skär salladslöken och vitlöken fint. Låt spenaten mjukna i en stekpanna med olivolja tillsammans med salladslöken och vitlöken. Krydda med salt och peppar. Fördela i botten på pajdegen
3. Sätt ugnen på 175 grader. Koka sparrisen lättsaltat i vatten cirka 3 minuter. Häll bort vattnet och fördela sparrisen tillsammans med mindre bitar av laxen i pajskalet.
4. Riv mozarellan grovt och blanda med ägg och grädden. Krydda med salt och peppar och häll ner i pajskalet.  Grädda i ugnen cirka 35 minuter (för mig tog det ca 20 min till).
 
 
 
Hoppas du gillart och att det smakar väl, kram Johanna! (:
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0