Rotfruktspasta med mumsig sås!

Hejsan!
Till kvällen så fick det bli en ny rätt som jag inte har smakat eller gjort förut, Rotfrukspasta med sås. Den var otroligt enkel och lätt att göra men ändå väldigt god. Det tar ca 15 minuter att göra denna rätt beroende på hur snabbt man skär allting eller om man har någon maskin eller något liknande som gör det åt en. I receptet så står det att man kan använda burktomater i texten men det står inte bland ingredienserna man ska använda, så jag vet inte hur mycket man ska använda av burktomater men om du använder det istället för färska tomater så får du prova dig fram och hälla lite åt gången för själv använde jag färska tomater. Använde även en mjukost med smak (räkor) det blev väldigt gott tycker jag så man måste inte ta vanlig mjukost det kan även va smaksatt med något som går ihop med dragon.
Man kan äta rätten som den är eller ha något till som kyckling, köttbit, fisk, vegetarisk filé osv., beroende på hur hungrig du är. Idag så åt jag den som den var men kokade sparris till och hade lite sallad (inte på bilden).
 
 
 
 
 
 

Rotfruktspasta med sås 4 port:


3 st Morötter
200g Rotselleri
2 st Gul lökar
2 st Tomater
1 msk Olja
½ tsk Salt
1 krm Grovmalen svartpeppar
1 tsk Dragon
1 ½ tsk Mjöl
2 dl Mjölk
1 dl Mjukost (naturell eller med passande smak)
 
 

Tillagning av pastan:

 
1. skala morötter och rotselleri och skär dem i tunna strimlor. Skär löken i tunna skivor.

2. Fräs löken och rotfrukterna fettet i en traktörpanna.

3. Doppa färska tomater i kokande vatten. Flå och hacka dem.

4. Tillsätt tomathack eller burktomater samt kryddorna och låt småkoka under lock i ca 10 minuter.

5. Strö över mjölet och späd med mjölken och koka i ytterligare några minuter. Rör ned osten.

6. Värm utan att koka tills osten har smält.
 
Servera med något kött/fisk osv för att göra maträtten matigare!
 
 
 
 
Enkelt men gott kan inte bli bättre för den som inte vill lägga ner så mycket tid eller har bråttom!
Kram Johanna! (:
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0