Palt hos mormor!

Hej!
Idag vid lunch så var vi borta hos min mormor och åt palt enligt gammelfarmors recept, fast jag åt faltpalt som mormor kallar det^^. Det var gott som vanligt och alltid lika trevligt att få träffa mormor och morfar plus två kusiner :).
Palt är inte så vanligt nu för tiden men ännu så lever det vidare i våran familj/släkt, man åker alltid till mormor om det blir något palt ätande för oss. Jag undrar vem som kommer att ta över palt lagandet när inte mormor eller morfar finns längre men jag hoppas dom lever ett bra tag till.
Alla kanske inte heller vet vad palt är men det består av potatis, mjöl och fläsk. Oftast om man inte har ätit det förrut så brukar dom oftast inte vara så förtjusta i det, i alla fall dom som har smakat hos mormor när jag varit där. Det är ju en väldigt speciell rätt som inte äts av många nu förtiden.
Flatpalt är samma sak fast utan fläsk då, eftersom jag inte äter kött längre men innan så åt jag det med och det är ju såklart godast med men det är gott utan också. Man kan nog ha någon annan fyllning till men jag vill inte besvära mormor med mer fix. Flatpalt blir oftast också när inte fläsket räcker till, så det finns inte alltid flatpalt men då brukar jag bara peta bort fläsket inuti och frågar någon om någon annan vill ha mitt fläsk ^^.
 
 
 
 
Det ser inte så gott ut men jag själv tycker det är godare än vad det ser ut.
Min mors tallrik, hon han dock redan huga in lite innan jag hann ta kort för hon var så hungrig :P.
 
 

Kram Johanna! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(sent lunch inlägg)
 
 
 
 
 

 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0