Nudelgratäng experiment!

Hejsan!
Idag så behövdes det sista av varmrökta laxen användas. Tanken var då att jag skulle göra en krämig pastagratäng med lax och spenat men några ändringar, från ett recept som jag frågat sjukhuset om jag kunde få eftersom den var så himla god. Istället så blev det mesta ändrat utan några direkta tankar så det blev inte så jätte krämigt men tur som så blev det i alla fall gott eftersom jag själv ska äta upp detta.
När det var försent så kom jag ju på att zucchinin, frysta bladspenaten avger vätska plus att nudlarna är ju redan klara och då suger ju inte dom åt sig såsen som pasta vanliga fall gör. Nåja shit the same gjort är gjort och det smakade ju ändå gott så då får man bara tänka på det nästa gång man improviserar :).
 
Jag tänkte att ni skulle få receptet som jag har utgått ifrån som sjukhuset har lagat, dock så vet jag inte hur många portioner det är för dom hade inte skrivit det den här gången.Jag kan tänka mig att det kanske räcker till 3-4 personer kanske. Just det ska passa på att säga att receptet är lite jobbigt eftersom dom gör alltid storkok så är det lite krångligare när man ska minska portionerna men man kan ju laga på ett ungefär.
 
Bilderna nedan är på mitt lilla experiment som består av konjak nudlar, zucchini, creme fraiches + ost (egen ostcreme), bladspenat, varmrökt lax, vitsås och krydda ^^.
 
 
 
 
 
 
Krämig pastagratäng med lax & spenat
Ingredienser:
 
156g Pastaskruvar
140g Gravad eller rökt lax
5 dl Mjölk
17g Vetemjöl (jag har för mig att 1 msk är 15g)
20g Smör
150g Hackad spenat
117g Ostcreme
Salt & peppar

  1. Koka pastan nästan klar.
  2. Koka den vita såsen av mjölet, smöret och mjölken.
  3. Tillsätt spenaten, ostcremen, laxen i den vita såsen, smaka av med salt och peppar. Blanda ner pastan i smeten och häll upp i en ungsform och grädda i ugnen på 175 grader i ca 10-15 minuter.
 
 
 
Kram Johanna! (:
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0