Mumsig vegoburgare!

Hejsan!
Det var ett tag sen sist men det är för jag har ätit "tråkiga grejer" som inte är speciella och även ätit ute!
Idag så blev det i alla fall ett par goda vegetariska burgare, jätte smarriga bör testas! ;)
Det känns som att vegetarisk mat är underskattad och många bara tror att man lever på tex sallad men folk bör få upp ögon för det vegetarisk för det är mer än bara sallad, det kan smaka lika gott som annan mat!
Hoppas folk börjar tänka på framtiden, miljön och djuren mer snart eftersom kött är den värsta miljöboven enligt forskare! (a)
 
 
Close up! ^^
 
 
 
 

Vegoburgare (8 portioner)

  • 2 dl röda linser
  • 200 g broccoli
  • 3 morötter
  • 3 palsternackor
  • 1 kub grönsaksbuljong
  • 1/2 purjolök
  • 2  vitlöksklyftor
  • 2 dl gröna ärtor
  • 1 dl dinkelmjöl eller vetemjöl
  • 1 kruka färsk basilika
  • 1 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • gärna lite chilisås
  • ströbröd (gärna panko)
  • rikligt med rapsolja
 
  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Skölj linserna. Koka linserna i 10 min.
  3. Koka upp ca 1 l vatten och tillsätt buljongen.
  4. Tärna alla morötter. Lägg i dem i den kokande buljongen.
  5. Tärna palsternackan. Lägg de i grytan!
  6. Dela broccolin i små buketter. Ner i grytan! Låt allt koka ca 5 min. På detta vis blir alla grönsaker lika mjuka.
  7. Häll av vattnet från grönsakerna och mixa dom med en stavmixer i en stor skål.
  8. Hacka purjon och vitlöken och lägg i en skålen.
  9. Blanda ner de väl avrunna linserna samt ärtor.
  10. Salta och peppra och blanda ner den hackade basilikan samt mjölet.
  11. Forma till biffar och vänd i ströbrödet.
  12. Stek i rikligt med rapsolja tills de är gyllenbruna. Ställ ev in i ugnen en stund så att de blir lite fastare.
 
Förslag på serverings tillbehör:
  • Hamburgerbröd, grönsaker och en god coleslaw!
  • Pasta/gryn och syrlig/smakrik sås
  • Sallad, dressing/sås
Till mina biffar hade jag en enkel sallad samt ajvar men bytte sedan det mot en dillsås gjort på cremé fraiche/kvarg, svartpeppar och dillen så klart. Jag tyckte dillsåsen passade bättre med något fräscht! ^^
 
 
Hoppas du uppskattar dessa, kram Johanna! :)
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0