Marinerad & panerad tofu!

Dagens middag blev resten av tofun som jag inte använde igår.
I denna marinad så var det en halv grönsaksbuljong, vatten, dill, salt och tomatpure på känn för receptet jag andvänt kunde man inte få veta exakt måtten på allting, man skulle va medlem och inloggad för att få veta exakt. Då struntade jag i det och smakade av hela tiden tills det blev bra.
 
Man ska koka upp marinaden med tofun i och låta det puttra i 10 minuter, man ska även låta tofun helst ligga och dra så länge som möjligt så dom drar åt sig smaken, min har legat sen måndag.
 
Paneringen använde jag ett asiatiskt ströbröd, panko men det går med vanligt också. 
Det doppade jag i äggvita (kan ta hela ägget), citronpeppar, dill, salt och hälften utan mjöl med då blir det inte samma sak så man bör ha i mjöl för det blir inte riktigt den där vanliga paneringen man är ute efter.
Doppa sedan den marinerade tofun i äggblandningen och till sist ströbrödet, stek dom i olja/smör på medelhög värme tills dom har fått fin yta/färg.
Servera med vallfria tillbehör te x, potatis som man äter tillsammans med vanliga "fiskpinnar", nudlar, grönsaker och sås.
Jag provade med keso till först eftersom jag inte visste hur det smakade, men det tyckte jag inte passade bra ihop så då provade jag chilisås och det blev gott så det kan du ha till. Jag tror även att sötsursås går bra! (:
Dessa kommer jag att göra igen dom var faktiskt riktigt goda! ;D
 
 
 
 
Vädret är otroligt bra, solen skinner och det är varmt. Nu känns det som riktigt vår man får hoppas att det håller i sig!
Ha en trevlig forsättning på första maj, kram Johanna! (:
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0