Kerstins Kaka!

Nemen hej igen, 
idag så blir det ovanligt mycket inlägg men det är väl bra antar jag :p. Mamma frågade om jag kunde baka något till vårat mellanmål som vi brukar ha, då undrade jag vad hon ville att jag skulle göra då blev det Kerstins Kaka som är ett gammalt recept, tror jag ^^.
 
 
 
 
 
Kerstins kaka recept:
Smeten:  3 Ägg
3 dl Socker
3 dl Mjöl
2 tsk Bakpulver
1 dl Kokande vatten
2 tsk Vaniljsocker
 

Smet/sås att hälla på eller som fyllning:
125g Smör
1 dl Mjölk
4 msk Vaniljsocker
1 Äggula
½ dl Socker
 
 
  1. Sätt på ungnen till 175 grader, smöra och bröa formen med kokos.
  2. Vispa ihop äggen och sockret till smeten så att det blir vitt och fluffigt, blanda samman alla torra ingredienser till semten i en annan skål och häll i det i skålen med fluffet, tillsätt som sist det kokande vattnet och vispa, häll sedan smeten i formen med kokos i och grädda kakan i mitten i ca 35-40 minuter.
  3. När kakan har gräddats klart så kan du smälta smöret tillsammans med mjölken, när det har smält samman så kan du tillsätta resten av ingredienserna till såsen. Om du ska ha såsen ovanpå så ska du picka kakan innan såsen hälls på, strö sedan över kokos. Om du vill använda det som en fyllning istället som vi gjort (bilden), dela kakan i två delar och fördela smeten jämt på den undre delen, lägg sedan locket på och strö över lite kokos. Innan du fixar såsen/fyllningen så får kakan inte bara för het men ska vara jumen även när den serveras.
 
Hoppas du gillar denna saftiga hederliga kaka!
Kram, Johanna! (:
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0