Indiska linsbullar med sås

Hej igen!
Middagen så gjorde jag ett par Indiska linsbullar från ett recept men jag har ändrat några saker inom receptet. Orginalet var för 8 personer igentligen men det är tok för mycket för oss ^^.
Mynta såsen som jag skrivit där nere hade vi inte till men något snarrliknande eftersom vi inte hade alla ingredienser.
Våran sås vi hade till var gjord av creme fraiche, salt, honung, korriander eftersmak men det tyckte jag blev gott det också men myntan har ju speciell smak, så det blir nog annorlunda jämfört med korriander ^^. 
Dessa var enkla (tyckte jag) att göra som är full av smaker, dom var riktigt goda! Kommer verkligen att göra dessa igen i framtiden någon dag eftersom jag gillar vegetarisk så mycket :P.
Jag tycker självklart att du ska prova dem och berätta gärna vad du tyckte om dom, även hur det blev med mynta såsen! ;D
 
 
 
Ser lite trist ut med dom tillbehören jag hade till men det var riktigt gott! (:
 
 

Indiska linsbullar 3-4 port

 
1 Gul lök
3 dl vatten
1 Grönsaksbuljongtärning
2 dl Röda linser
1 Kruka bladpersilja
1 1/4 dl Keso
1 dl Stöbröd fullkorn
1 tsk Spiskummin
½ tsk Koriander
1 krm Cayennepeppar
1 krm Nymald peppar
Lite mer än ½ tsk salt

Myntasås:
2 dl Matyoghurt
1 msk hackad mynta
ca ½ msk Honung
½ tsk Salt
 
 
 
  1. Skala och grovhacka löken. Fräs den i olja i ca 2 minuter. Tillsätt vatten, buljongtärningen och linserna. Låt koka under lock ca 15 minuter, tills linserna är mjuka och vätskan kokat in.
  2. Hacka persiljan. Blanda linser med persilja, keso och ströbröd. Rör till en tjock smet. Blanda i spiskummin, koriander, cayennepeppar, svartpeppar och salt. Forma smeten till runda bullar.
  3. Stek bullarna i olja tills det har fått fin färg och ett "hårt" skal om sig.
  4. Såsen gör du genom att blanda yoghurten med mynta, honung och salt. Smaka av så du är nöjd med smaken.
  5. Servera med såsen, varma naanbrödoch grönsallad eller också couscous/bulgur för lite mer till maten.
 
 
 
Ha det bra,
kram Johanna! :)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0