Hemmagjord Falafel!

Hallå hallå!
Idag så blev jag sugen på några form av biffar för det var väldigt länge sedan jag gjorde några sist. Ett tag så gjorde jag bara olika typer av bönbiffar, haha >_<. Eftersom jag hade saker hemma för att tillaga falafel så fick det bli så fast jag gjorde bara hälften av receptet nedan eftersom det bara är till mig själv. Falfel är ju så enkelt att göra igentligen och det är ju så himla gott också :). Dock så har man ju lite svårt att ha så mycket olja eller annat stek fett när man lagar mat till en själv så dom blir ju inte riktigt så krispiga som när man tar och äter falafel ute på restaurang. Första gången var det också som jag gjorde falafel själv annars så har jag köpt färdiga eller tagit det när jag ätit ute ibland. Gott var det! ;D
 
 
 
 
 
Falafel serverat med tzatziki, sallad, tomat & broccoli! (:
 
Recept Falafel, ca 20 bullar
 
Ingredienser
6 dl kokta kikärtor (eller cirka 2 burkar konserverade)
1 dl persilja
2-3 msk vetemjöl
1-2 klyftor vitlök (pressas)
1,5 tsk salt
1,5 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander
1 krm cayennepeppar
olivolja (för stekning)
 
 
  • Mosa eller mixa kikärterna till en massa, hacka persilja om du använder färsk. Annars så är det bara att tillsätta alla övriga ingredienser och röra om. Forma till bollar och stek dom i olivoljan till dom har fått fin färg.
  • Servera med dom klassiska tillbehören grönsallad, bulgur och tzatziki, mums! (:
 
 
Kram Johanna! (:
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0