Ungsbakad Äppelpajsgröt!

God morgon allesammans!
Idag så är det ju sveriges nationaldag som dem flesta säkert vet. Jag lyxade till frukosten idag och tog en paus från müsli/granola ätandet till frukost. Eftersom jag är en gröt älskare och har länge velat prövat massa gröt recept som 4 par tjejer lägger ut på sin blogg. Idag så gjorde jag en av deras suuuppper goda ungsbakade äppelgröt, många tänker säker att "va vadå ungsbakad gröt är det gott" (iaf mamma lite skeptiskt). Då ska jag berätta det för er alla att det var jätte mumsigt och ni måste bara testa detta om ni är ett fann av gröt! ;D
 
Det tar lite tid i ugnen men det är det verkligen värt tycker jag, går säkert att micra i också men då blir det ju inte riktigt samma sak!
 
Passade även på att sitta ute och äta min frukost på vår terass på baksidan eftersom det är så fantastikt skönt väder ute! Trodde även att jag inte skulle kunna äta upp allt eftesom jag äter lite lite ibland (syns dock inte på bilderna jag lägger upp) och har svårt att variera mål där jag inte vet hur mycket kcal och kolhydrater osv den består av. Men jag kunde bara inte sluta äta denna underbara gröt för att den var så himla god, så nu har man lite dåligt samvete men det är ju detta jag kämpar för att kunna äta vad som helst utan att bry mig vad det består av och innehåller.
 
 
 
 
 

Ful/dålig utebild när jag satt ute och åt frukost!
 
 
 

Ungsbakad Äppelpajsgröt  1 port

1 dl Havregryn
1-2 msk Jordnötssmör
½-1 msk Kanel
1 tsk Bakpulver
En nypa salt
1 Äggvita
1 Äpple
1 msk Honung
2 msk Mjölk 


  • Sätt ugnen på 200-225 grader.
  • Blanda havregryn med kanel, bakpulver och salt.
  •  Grovriv äpplet, men spara några skivor till granering om du vill. 
  • Blanda ner äpplet, mjölken, jordnötssmöret och till sist äggvitan i havregrynsblandningen, smaka av hur mycket jordnötssmör du vill ha.
  • Rör ner sötningen. Smaka även av och se om du vill lägga krydda mer. Jag hade ca 1 msk kanel och jordnötssmör i min och det tyckte jag blev bra :).
  • Häll smeten i en ungssäker form och grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter beroende på valet av för form. Jag använde en 15cm stor pajform och gräddade i 15 minuter i 225 grader.

Kan ätas med mjölk, vanilj yoghurt eller äta den som den är! 

 
 
 
Hoppas du får en bra start på dagen,
kram Johanna! ;D


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0