Morots- & rödbetspaté med saffran samt potatissallad!

Igår kväll så gjorde jag en Rödbets och morotspaté med saffran. Dem flesta vana matlagarna vet så tar ju patér tid att tillaga, jag hade tänkt att äta den igår men eftersom jag råka slarv läsa lite så blev det lite fel med inställningen på värmen med ugnen så jag fick forsätta tillaga den efter vi hade handlat igår.
Jag fick istället äta den till lunch idag som passade perfekt, allt är klart bara att värma upp patén lite och äta med sallad samt potatisallad som är hemmagjord men funkar utmärkt ändå (a).
 
Den var riktigt god faktisk påminner lite om lussebullar i en sekund men saffran har ju sin koppling ditåt så det blir ju lite så ^^. Mamma förväntade sig inte att den skulle smaka så mycket men hon tyckte att den smakade mer jämfört men fiskpatén som jag har gjort tidigare, även pappa tyckte den var god. Han som kan vara lite sisådär när man lagar vegetarisk mat vill helst ha någon form av kött att äta till eller nått >.<.
Det skulle nog vara en rolig rätt för små barn eftersom den är så färg glad och fin! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
Hela patén!
 
 
 

Morots- & rödbetspaté med saffran

 

 

Ingredienser:
ca 300 g Morötter
ca 300 g Rödbetor
2 dl Kesella/kvarg
1 msk Maizena majsstärkelse
4 Ägg
1 pkt (0,5g) Saffran
6 krm Salt
1 krm SvartpepparIngredienser
2 krm Spiskummin

 

Så här gör du

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Skala och riv morötterna grovt. Låt koka i några minuter. Koka rödbetorna hela tills de mjuknat. Skala och grovriv dem.
  3. Häll av vattnet från morötterna. Blanda morotsrivet med hälften av kesellan, hälften av maizenan, hälften av äggen, saffran samt hälften av saltet och hälften av pepparn.
  4. Blanda rödbetsrivet med resten av kesellan och maizenan, resten av äggen, spiskummin samt resten av saltet och pepparn.
  5. Smöra en 1 1/2 liters paté-/brödform (för 10 bitar) och lägg bakplåtspapper i botten. Fördela rödbetsblandningen i formen.
  6. Fördela morotsblandningen ovanpå rödbetsblandningen. Tillaga i ugnen tills innertemperaturen är 95°C, ca 1 timme och 20 minuter. Låt patén stå kallt några timmar.
  7. Skär patén i ca 1 1/2 cm tjocka skivor. Pensla dem med lite olivolja. Grilla patéskivorna tills de är genomvarma och har fått fin färg på båda sidor.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0