Vanilla and Currant cookies!

Gjorde några snarliknande kakor från igår.
Blev jätte mumsiga speciellt med dem syrliga vinbären (Y). I dessa kakor kan man ha keso, kvarg eller både och, nästa gång så ska jag pröva med bara keso för denna gång använde jag bara kvarg ^^.
 
Nu så är det inte långt kvar till man åker iväg ;D, så det kanske inte blir någe variation på det jag lagar eftersom vi inte har köpt hem färska varor som inte håller sig tills man kommer hem. Jag hoppas ändå att ni tycker det är intressant och kul att kika in här och att ni blir sugna på att testa eller blir inspirerad!
 
 
 
 
 
 
 

Rödavinbär & vanilj kakor !


 1 port, ca. 4 små kakor
Ingredienser:

1/4 dl Mjöl av val
(jag hade fullkorns dinkel)
2 msk (10g) Havregryn
2 msk (30g) Keso eller kvarg, eller varför inte båda två ;P
1 Äggvita
½ krm Vaniljpulver
2 krm Bakpulver
Sötning efter smak
ca 2 msk Röda vinbär
(kan bytas ut mot andra bär/frukter)
Kan även tillsätta lite kanel om du vill
 
  • Sätt ugnen på 220 grader.
  • Blanda alla torra ingredienserna, tillsätt sedan äggvitan, rör om. Ha i kvargen/keson, vänd sedan ner bären försiktigt eller så lägger du på dem när du har klickat ut smeten.
Lägg ett bakplåtspapper på en ungsplåt, klicka sedan ut 4 små "kakor" och forma dem med sked. Om du inte haft i bären än så duttar du i dem i kakorna annars så är det bara att köra in plåten i ugnen och grädda i ungefär 20-25 minuter beroende på hur du vill ha dem. Jag satte på ungsgrillen dem sista 5 minuterna så dem blev lite extra krispiga i kanten ;).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0