Pizza med havregrynsbotten!

Visste inte rikigt vad jag skulle äta till lunch men då fick det bli en havregryns pizza med goda grönsaker som fanns hemma i sista minuten (har speciella ät tider).
 
Många kanske blir lite skeptiska när dem hör detta och tänker, vad är detta för skit det kan väll inte vara gott :/. Men joodåå det var faktiskt riktigt gott och mycket nyttigare än vanlig typisk pizza som man beställer, man håller även sig mätt längre eftersom det är nyttigare "mjöl" val. Det är också mycket billigare, fast det är ju allt som lagas hemma jämfört med ute men ändå det är billigare och ekonomiskare (a). Man kan också äta med godare samvete! :D
Om du har barn hemma så tycker dem nog också att det är mer spännande och roligare att få göra sina egna pizzor och lägga på det som dem vill ha :).
 
Pizzan blev härligt krispig och god på kanterna, jag använde samma fyllning som på min förra pizza som lagades plus lite majs eftersom det var så jädrans gott! ^^
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Havregrynspizza


1 portion
Ingredienser:
1 dl Havremjöl
1 Äggvita
½ dl Kvarg
2 krm Bakpulver
Oregano, basilika och salt
(du får byta kryddorna om du vill men inte utesluta dem, då blir det icke gott >.<)
 

Fyllnings exempel: Passerade tomater, tacosalsa, skinka/tonfisk/kyckling, lök, paprika, tomat, svamp, aubergin, zucchini, banan, keso/ost/fetaost, curry/pizzakrydda osv...

 

 

  • Mixa havregryn till ett mjöl, blanda sedan samman alla ingredienserna till pizzadegen.
  • Ha lite olja på ett bakplåtspapper och bred ut smeten i en önskad form, den behöver ju inte vara rund kan ju vara fyrkantig också ;).
  • Förgrädda degen i ugnen cirka 5-6 minuter på 200-225 grader (jag använde varmluftsugn). Det beror även på hur kletig eller knaprig pizzabotten man vill ha, men jag hade min i ugnen i 6-7 minuter. då fick man häliga knapriga kanter men inte för kletig botten heller.
  • Sen när pizzadegen är klar så är det bara att strö på din önskade fyllning och grädda ytterligare i ugnen (du kan sänka ner till 175 grader om du vill ifall garneringen bräns), tills toppingen blivit varm eller blivit som du vill ha den, även när osten smält.
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Anniken

Fy 17, vad gott!

Svar: Ja det kan man säga, ett bra annorlunda nyttigt alternativ av pizza! ;P ^^
Johanna V

2013-11-25 @ 18:49:03
Ahmed

Hej

Jag undrar om det går det att baka pizzan utan ägg.

2016-04-26 @ 22:11:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0