Otroligt god & saftig Blåbärs-kokos kaka!

Igår så bakade jag denna otroligt goda blåbärs kakan som jag hade tänkte att äta som mellanmål men eftersom orginal receptet är det proteinpulver i så byta jag ut det mot mjöl. Det stod inte heller vilken storlek hon hade haft när hon bakade, men själv så använda jag en limpform som rymmer ungefär 1,5 liter då tog det ca 70 minuter i ugnen.
Tillagnings tiden blev dubbel så lång men jag tycker det absolut var värt det så god och saftig som den var, så ge inte upp hoppet om att baka denna för att baktiden är så lång för det är så smarrig och saftig, I love it, a lot! ;D
Baktiden blir nog mindre ifall du använder en större form men då blir kakorna mindre i höjden jämfört med mina men det är ju fortfarande en kaka ;).
 
 
Denna kaka är väldigt kalorisnål och nyttig också! ^^
 
 
 
 

 
 
 
 

Saftig & god Blåbärs-kokos kaka!


 1 "Limpa", ca 16 skivor
(beroende på hur stora du gör)
 
Ingredienser:
2 dl (75g) Havremjöl
0,5 dl (30g) Kokosmjöl
25g Valfritt mjöl (hade fullkorns dinkel i min)
4 msk Kokosflingor
3 msk Stevia strö
1 tsk Bakpulver
2 krm Salt
2 Äggvitor
1,25 dl Lättkesella / kvarg
2,5 dl Valfri mjölk (jag tog mandelmjölk)
1,25 dl Blåbär
 
 

1. Sätt ugnen på 175 C.
2. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Ha i de blöta, utom blåbären och rör om ordentligt. Vänd sedan försiktigt i blåbären.
3. Häll smeten i en brödform som du klätt med bakplåtspapper. Ställ in i ugnen och grädda i ca 25-30 minuter eller tills den känns fast i mitten, (för mig tog det ca 70 min).
4. Ta ut och låt den svalna lite. Går sedan bra att frysa in, själv så skar jag upp den i bitar och fryste in den direkt för att bevara den nybakade kvaliten bättre^^.
 
Ett tips,  när du ska ta fram kakan så kan du tina den lite i micron och sedan slänga in den i brödrosten ett tag (utan att den blir bränd). Då blir den som nybakad, varm och lite krispig det gjorde jag nu när jag tog några skivor, muumssfilibaba! ;p ^^
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0