Hallonscones!

Godmorgon!
Testade att göra ett par lowcarb (jämfört med vanliga) scones med hallon som jag har sett. Dem var goda och ganska syrliga så man kan ju tillsätta lite sötning om man vill det. Jag testade med mild lättyoghurt och då blev dem lite "degiga" så jag tror man inte ska använda det i brödbak för att det är för lite fett och det blir lite degigare. Nästa gång så kanske man gör om dem lite annorlunda och tillsätter något eller bara testar med kvarg istället och ser om det blir lika "degiga" då ^^.
 
 
 
 
 

Hallonscones


1 portion, 2 mellanstora scones
Ingredienser:
 
1 dl Havremjöl
0.75 dl Kvarg/Yoghurt
(inte med för lite fetthalt)
½ tsk Bakpulver
1 dl Hallon el. andra bär om du vill det
Valfritt: Kokosflingor, sötning, kanel, kardemumma osv...
 
 
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Mixa havregryn till mjöl, blanda ner bakpulvret ner i mjölet.
  • Tina hallonen (eller det bär du valt) lite så dem blir lättare att mosa, blanda sedan ner kvargen/yoghurten i hallonmoset så att det rörs om. Häll sedan ner röran i dem torra ingredienser eller tvärtom, rör om så att det blandas tillsätt även ev, några kryddor om du vill det.
  • Forma dem till runda "biffar" på en plåt med lite olja (valfritt) eller på bakplåtspapper, det avgör du. Nagga dem lite innan dem körs in i ugnen i ca 15 - 20 minuter:
Servera med valfria tillbehör...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0