Saffransgröt med vaniljkräm & egen sylt!

Godmorgon alla glada! :)

Ett recept som jag bara slängde ihop en morgonkvist som blev till en god saffransgröt tillslut med vaniljkräm och egen sylt, enkelt och gott! (Y)
Man får välja hur man vill gör saffranzoats eller vanlig krämig gröt samt val av sylt och vaniljsås (ger några förslag på hur du kan göra nedan).

 
 

Saffransgröt med vanlijkräm & egen sylt!

 
 1 Portion

Ingredienser:
1,2 dl Havregryn
4 msk Pumpapuré
0,5-1 tsk Saffranarom alt. 0,5-1 pkt Saffran
1 msk Sötning
1 tsk Vaniljarom
1,5-2 dl Valfri Mjölk
2 Äggvitor
Valfritt:2 tsk Lin-, chi- eller psyilliumfrön
0,5 tsk Smör extrakt (köpt på Iherb)
4 msk Finriven zucchini
 
  • Koka upp alla ingredienserna i en kastrull efter smak (förutom äggvitorna) i ca 4-5 minuter på medelvärme. Tillsätt sedan vitan och sänk värmen och koka i 2-3 minuter till. Servera med vaniljkrämen och sylten! :)
  • Vaniljkrämen kan antingen göras med bara kvarg/kesella som bas
alternativ 2: 50% av kvarg och keso mixats till en slät smet
Alternativ 3: 50% av kvarg och cream cheese
Till någon av dessa alternativ så tillsätter du antingen vaniljarom eller pulver tillsammans med sötning efter smak.
 
Sylten så tog jag hälften blåbär och hallon (eller valfria bär) som jag micrade först så att dem blev varma och mosiga, tillsätt sedan sötning efter smak. Sedan så micrade jag ytterligare en omgång efter den hade svalnat (möjligtvis så kanske den stod i kylen innan också, en stund innan det micrades igen) tills den hade blivit tjockare.
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0