Mandelkaka med saffran & clementin

Här kommer ett recept på den gudomligt goda Mandelkakan med clementin och saffran som jag testade att baka i lördags till fikat. Passar utmärkt nu till jul, ett nyttigt alternativ för en smarrig saftig julkaka till julfikat! ;D
 
Rekomenderas verkligen, den är riktigt god! ^^
 
 
 
 
 
 

Mandelkaka med saffran & clementin!


1 Kaka
 
Ingredienser:
0,5 tsk Saffransarom eller 1/4 tsk vanlig saffran
2,4 dl Mandelmjöl
0,5 tsk Bakpulver
1/4 tsk Bikarbonat
1 Nypa salt
1,2 dl Äppelmos (jag tog sockerfri)
1 dl Mandelsmör
1,2 dl Socker (jag använde sötin)
2 små ägg, eller 2 stora äggvitor (2/3 dl)
1,2 dl Kvarg, crème fraîche eller tjock yoghurt
1,25 msk Saften från ca 0,5 clementin
 

  • Sätt ugnen på 175 grader och smörj och ströa en form (jag använde en springform som är ca 22 cm i diameter).
  • Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt en en skål. 
  • Vispa eller mixa med stavmixer äppelmos och mandelsmör i ca 3 minuter tills det är krämigt. Tillsätt socker lite pöompö och “slå” tills det är fluffigt. Tillsätt ägg, ett i taget. Ha mjöl-blandning och kvarg/créme fraiche/yoghurt om vartannat, avsluta med mjöl-blandningen.
  • Tillsätt slutligen saffran och saft från clementinen (om du använder “vanlig” saffran så rör ut i en sked mjölk som du värmer över vattenbad. Låt svalna och tillsätt i smeten).
  • Häll smeten i formen och grädda i 20-25 minuter (jag fick grädda min kaka i ca 40 minuter tills den gräddats klart), tills en provsticka kommer ut ren.
Servera med eller utan tillbehör, tillexempel kanske en klick kokos eller vanlig grädde! ^^
 
 
 
Kram Johanna! :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0