Enklaste Chokladtarté med vanilj!

Heejsan allesammans!
 
Nu så är jag hemma igen med familjen samt min andra kusin Linda. Igår kväll kom vi hem från vår weekend vistelse över på Åland innan kusinvitaminen Riina lämna boet och ska vandra runt i Australien med ett par kompisar. Det var lika trevligt att hälsa på mina kära kusiner. Dock när vi skulle hem så gick inte dagsturen med Viking line eftersom den hade gått på grund eller vad det nu var (ni kanske vet mer ifall ni läst eller kollat på nyheterna). Då skulle vi bli tvugna och ta sena turen men istället så bytte vi till Ekerö båten så att vi kommen hem ganska skapligt och inte så sent som det skulle blivit ifall vi tog den sena viking båten.
 
Dagens recept som bjuds på idag är en suuuper enkel liten vegan choklad tarté med vanlijsås som fyllning (jag använde Alpros soyas färdiga vaniljsås) som jag har lagat förut men inte publicerat ^^. Passar utmärkt till fikat eller mellanmålet om man behöver något sött och snabbtlagat.
Man kan antingen använda vaniljsåsen kall och hälla i den efter i pajskalet eller så kan man tillsätta lite stabiliseringsmedel som potatismjöl och grädda det med pajskalet.
Riktigt smarrigt och enkelt! ;)
 
 
 
 

Nötig Chokladtarté med vaniljsås!


1 portion eller ca. 2-3 bitar
 
Pajskal:
2 msk Valfritt nötmjöl
2 msk Valfritt mjöl
1 msk Pumpapuré, alt. mosad banan eller äppelmos
2 krm-0,5 tsk Bakpulver
1 msk Soya eller vanlig yoghurt
1-2 tsk Kakao
 1-2 tsk Sötning
ca. 1-2 tsk Mjölk/vatten
 
ca. 0,7-1 dl Alpros soyas vaniljsås, eller valfri sås
Valfritt: Potatismjöl ifall du ska grädda med vaniljsåsen så att det stabiliseras
 
  • Sätt ugnen på 200-225 C grader. Blanda sedan samman alla ingredienserna till botten efter smak. Tryck ut det sedan i en liten form (jag använde en liten tartlett form)..
  • Om du vill ha varm vaniljsås och grädda den så får du tillsätta lite potatismjöl (kolla på paketet på hur mycket det krävs), blanda samman det med vaniljsåsen och häll det i pajskalet. Grädda pajen mellan 9-15 minuter beroende på om du gräddar med eller utan fyllningen, ett tips för är att sätta på gilleffekten ungefär dem sista fem minuterna.
Servera med valfria tillbehör! ^^
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0