Almond and Chocolate breakfast cake with banana filling!

Godmorgon alla pigga och glada! ^^
 
Idag så gjorde jag en himmelsk god frukostkaka med några av mina favorit kombinationer som aldrig kan slå fel. Det är också faktiskt andra gången jag gör denna innan jag har pubilicerat den :p.
Jag gjorde en liten nyttig och hälsosam Choklad och mandelkaka med banan fyllning, som pricken över i:et så åt jag det med lite av walden farms kola dipp, mmhmmh mumsfilibaba! ;D
 
Man kan även förbereda denna smet kvällen innan och förvara den i kylen under natten så slipper man göra lite färre moment på morgonen ifall man skulle vilja äta denna smarriga kaka till frukost.
Om man tycker det är lustigt att äta kakor/mugcakes och liknande till frukost så kan man självfallet äta den till mellanmålet eller fikat ;).
 
 
 
 
 

Choklad & mandelkaka

 

med banan fyllning!

 
1 Portion, kaka
 

Ingredienser:
1 msk Pofiber *
2 msk Mandelmjöl
2 msk Pumpapuré
0,5 dl Äggvita eller ett ägg
0,5-1 tsk Stevia/sötning + 0,5-1 tsk
½ tsk Bakpulver
1-2 msk Valfri mjölk eller vatten
0,5-1 tsk Kakao

1/3-½ Mosad banan, (45-50g)
 
* Om du inte har pofiber så bör det nog funka att ersätta med valfritt mjöl, ex havre-, vete- eller fullkornsmjöl.
 
  • Sätt ugnen på 175-200C grader. Börja med att smörja en liten ungsform med lite fett (jag smorde en rund 12 cm i diameter springform med lite kokosolja).
  • Blanda samman alla ingredienserna förutom kakaon. Du kan antingen dela upp smeten i två skålar eller så häller du i hälften av smeten i formen och tillsätter kakaon och extra sötning efter smak.
  • Sen fördelar du den mosad bananen över smeten. Täck kakan sedan med chokladsmeten över så bra som möjligt, toppa eventuellt med några bananslantar om det önskas eller så kan du göra någon frosting av den överblivna frukten ifall du inte vill spara den tills senare eller något annat.
  • Grädda kakan i ugnen mellan ca 15-20 minuter, prova med sticka ifall du är osäker. Servera gärna med lite Wf kola dipp/sås eller ett annat märke tillsammans med kakan! ^^
 
 

Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0