Sweet citrus beancake!

Har haft mycket att göra så inläggen blir lite sena, men jag lägger ju åtminstone upp dem (a).
 
Till mellanmål så bakade jag faktiskt en kaka med vita bönor i,
brukar inte baka med bönor eftersom man tycker det verkar lite konstigt först (iaf jag) men jag har hittat några intressanta recept med bönor bla detta recept dock så gjorde jag lite annorlunda men ni får orginal receptet tänkte jag :).
 
Kakan var faktiskt god, så jag kommer nog att baka mer med bönor fram över ^^.
Den är väldigt söt (tycker jag, har lätt att tycka att saker är söta) men god och därför så ska man servera med något som är syrligt som tillbehör för att minska på sötman lite, tips på tillbehör kommer uner receptet! :)
Det var inga krångligheter man skulle göra så det är bara full fart framåt och börja laga! ;)
 
När jag tog ut kakan och trodde att den var klar så var den inte det så fick köra in den i ugnen igen, så det är därför min är lite "mojsig" i mitten (spetsen). Den ska bli som i yttre delen, men man får vara försiktig att inte övergrädda den så att den inte blir torr (det var jag rädd för men man måste låta den stå lite längre).
Jag hade även inte en så liten form hemma så jag fick ta den som är ca 20 cm i diameter,  min är blev där med tunnare en orginalet som är mycket högre ^^.
 
 
 
 
 
 

Sweet Citrus Beancake!


 1 liten form, dubbla ifall du gör en "vanlig" stor form.
Ingredienser:

200 g Vita bönor, avrunna och sköljda
1/2 tsk Vaniljpulver
1 mått Steviosa pulver
(motsvarar 2 msk socker – eller sötning som mäter lika)
2 Ägg
1/2 dl Äggvita (≈1,5 äggvita)
2 msk Honung

Sätt ugnen på 165 grader och lägg ett bakplåtspapper i botten av en form med löstagbara kanter, fetta sidorna och botten med kokosolja. Mixa ovanstående ingredienser till en slät purée.

 

Tillsätt sedan:

2,5 msk Kokosmjöl, siktat
1 tsk Citronsaft
3/4-1 tsk Rivet citronskal
2 msk Kokosolja, flytande
3/4 tsk Bakpulver
1/2 tsk Bikarbonat
1/4 tsk Havssalt
 

Mixa igen och smaka av och sen häller du ner det i den fettade formen. Gör du som jag en liten kaka räcker 18-20 minuter i ugnen, gör du en dubbelsats (normalstor form) bör 35 minuter vara en lagom tid. Testa med ett snabbt knivjack : kniven ska komma ut någorlunda “okladdig”, men låt den inte bli för torr!
 
Servering förslag: Jordgubb och mango salsa med lime, cashewgrädde, grädde eller glass som är len i smaken eller något liknande.
 
 
(Kopierat från sidan, men några grejer bortagna)
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0