Italienska bönbullar med salsa och grönsakspasta!

Till middagen så gjorde jag några super smarriga Italienska bönbullar med salsa men i orginal receptet så skulle man ha en tomatsås till men tyvärr så hade jag ingen färsk basilika så då tog jag av en salsa burk som var öppen istället. Blev riktigt gott det med, egentligen så kan man ju göra villken tomatsås som helst det finns ju flera olika versioner men men, burk salsan funkade som sagt utmärkt det med! ;)
 
 
Det är ett jätte enkelt recept men är full med smak, går fort att göra. Även om jag inte använde tomatsåsen som man var i receptet så tänker jag ge er receptet så får ni göra som ni vill om ni gör just den tomatsåsen eller använder salsa som jag ^^.
 
 
Bjuder på några snap-shots. Mina bilder ganska inte ser så frestande ut eftersom jag har ganska lite av allt förutom grönsaker dock, var även snål med oljan vid stekningen så mina är inte så gyllene som dem bör vara :/.
 
 
 
 
 

Italienska Bönbullar med Tomatsås!


 4 portioner
 
Ingredienser:
2 pkt Kidneybönor
1 Vitlöksklyfta, riven
1 msk Oregano
1 tsk Rosmarin
1 tsk Salt
½ tsk Spiskummin
Peppar
 
Tomatsås:
2 burkar krossade tomater
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 tsk torkad oregano
½ tsk strösocker
1 tsk salt
svartpeppar
1 kruka färsk basilika
 
 
 
  • Bönbullarna gör du först genom att hälla av spat och skölja dem, mixa dem sedan till en slät puré. Tillsätt resten av ingredienserna i skålen med purén, smaka av om du vill tillsätta mer krydda. När jag gjorde halva satsen så använde jag en klyfta vitlök så du kanske vill ha en extra? ;P
Forma dem till små bollar och stek dem i olivolja, så dem blir gyllene.
 
  • Tillagningen av tomatsåsen gör du genom att fin hacka vitlöken och löken, stek dem i olivolja i stekpannan på medelhög värme tills den blivit genomskinlig (ingen färg). Sen är det bara att tillsätta dem övriga ingredienserna (förutom basilikan) och låta det puttra i en halv timme. Som sist så tillsätter du hackad basilika i såsen.
Servera med pasta eller grönsakspasta, blanda eller ha vid sidan om (smaksak)! :)
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt

Mums, vad gott och fräscht! Gillar detta recept!

Svar: Dem var riktigt goda också speciellt med salsa och kål och zucchinipasta, mums! ;)
Johanna V

2013-08-13 @ 20:27:41
URL: http://bakasockerfritt.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0