Granola bottom with soft appel filling and other goodies!

Breakfast time!

Igår var det fullfart hela dan, det som bakades var blanda annat kladdkaka, äppelkardemumma kaka med nötter och banan-nougat muffins med touch av ingefära. Det är bara att fråga efter recept om ni är nyfikna! ^^

Visste inte riktigt vad jag skulle laga till frukost idag (jag bestämmer alltid kvällen innan vad jag ska göra för frukost på morgonen och blandar torrvarorna på kvällen, men var ganska trött igår och inte hade så mycket tankar kring mat), men hade ett uppskuret äpple som behövdes användas, så det fick bli en typ av paj med granolabotten (som jag också behöver ta slut på, fortfarande...) som jag fyllde med mosat äpple blandat med kanel, lite pumpa, nötsmör och äggvita som jag toppade med min kära walden farms choklad dipp! (a)
Blev mumsigt det! ^^
 
 
 
 
Granering blev inte så fin med choklad dippen men om jag skulle ha försökt att ta bort det så skulle det bara blivit fulare och kladdigare! >.<
 
 
 
 
 
 
 

Granola botten

 

med äppelröra!

 
1 portion
Botten:

½ dl Granola
0,5 msk Valfritt mjöl
2 msk Mjölk, efter val
Valfri smaksättning om du vill.
 
Fyllning:

2 krm Kanel
1 msk Äggvita
2/3 Äpple, (mer eller mindre beroende på storlek)
Önskad mängd nötsmör
2 krm Bakpulver
Valfritt: 1 msk Pumpapuré
 

  • Sätt ugnen på 225 C grader. Blanda alla ingredienserna till botten och häll det sedan i en ungsform (du kan antigen försöka trycka upp lite "smet" på formens väggar eller bara hälla på botten). Förgrädda botten i ca 10 minuter (tills botten blivit lite mer sammansatt)
  • Du får göra lite hur du vill med äpplet, om du vill mosa det, skära den i små bitar eller riva den. Tillsätt kanel, valfritt nötsmör eventuellt pumpa om du vill det och rör om så det blandas i en skål. Ha sedan ner äggvitan, rör och sist bakpulvret. Häll sedan ner fyllningen över pajskalet, kommer inte riktigt ihåg tiden men mellan 15-20 minuter kanske.
 
Servera med lite chokladsås eller andra goda tillbehör! :)
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0