Creamy And Spicy Rhubarb Sauce With Quorn Filé!

Till lunchen idag så testade jag att laga ett mat recept med rabarber som jag tyckte lätt intressant. Dock så gjorde jag några ändringar och gjorde i vegetarisk tappning^^. Det var väldigt udda eftersom man inte är van vid rabarber i vanliga maträtter men det var förvånande gott också! ;)
Den är väldigt enkel att laga och går snabbt med, man kan både göra i ugnen och på spisen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Het & Krämig Rabarbersås

 

med Quorn filé


 2 portioner
Ingredienser:
2 dl Rabarber
2 Quorn filér eller annan vegetarisk produkt *
(ta ev. mer om du vill det)
1,5-2 dl Créme fraiche eller soja/vanlig grädde
ca. 2 tsk Sambal oelek
ca. 2 msk Honung eller Stevia (jag hade stevia)
2 Klyftor vitlök
1 Grönsaksbuljong
Ev. lite salt
 
* Kan använda riktigt kycklig men bör då steka den lite lätt med lite salt, kan även ha rabarbersåsen till fisk.
 
  • Sätt på ugnen på 220 grader. Blanda alla ingredienserna i en kastrull (smaka av) förutom "kyckligen" och rabarbern. Koka upp såsen så att buljongen löses upp. Lägg "kyckligen" i en ungsform och strö över rabarbern sedan häller du över såsen på allt. Grädda i ca 10-15 minuter.
Om du gör i stekpannan så blandar du ihop allt till såsen och låter det koka tills rabarbern börjar mjukna sedan tillsätter du den vegetariska produkten (kanske behöver tillsätta lite mer créme fraiche om du använder det, det behövde jag så att det blev mer sås) och låter det puttra tills de blivit lagom mjuka. Man kan även göra såsen för sig och hälla över det sedan när det är klart och värmt/stek osv filén.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0