Chocolatey Chocolate Cake!

Mellanmålet idag blev en jätte smarrig Kladdig Chokladkaka eller vad man nu ska kalla den, var super enkel att göra och går super snabbt att tillaga under en minut! ;D
Den är fluffig men lite kladdig, med mycket choklad smak. Jag gjorde en liten ändrig från receptet jag sätt som Sofie gjort och bytte ut ett helt ägg mot endast äggvita. Den blev väldigt kalorisnål under 100 kalorier, helt sjukt men ändå så god, då kan man ju ösa på lite mer med tillbehören om man vill ha lite mer energi! ;)
 
Rekomenderar denna, du kan verkligen äta denna utan dåligt samvete (speciellt jag själv)! ;D
 
 
 
 
Förlåt för dem tråkiga och dåliga bilderna! (är icke nöjd med dem, gillar inte dem) (a)
 
 

Kladdig Kladdis


 1 "kaka"
Ingredienser:
2 Äggvitor
1 msk Kakao
½ tsk Bakpulver
2,5 tsk Kokosmjöl
1,5 msk Vatten
1 krm Vaniljpulver
1 msk Stevia
 
  • Vispa äggvitorna fluffiga så att du kan vända på bunken utan att det faller ut. Blanda sedan dem torra ingredienserna och ha ner dem i äggvitan rör om försiktigt så att det blandas så bra som möjligt. Tillsist så har du ner vattnet och rör varsamt så att det blandas. Häll fluffet i en microvänlig form och micra den ca 40 sekunder (när den har höjt sig så kollar du om den stelnat).
Tiden kan variera lite beroende på val av form och micro så du får hålla ett öga på den för det går snabbt. Jag använde en liten rund form och den var lite kladdig i botten men om du kör den för länge så blir den torr och det vill man ju inte så det är bättre att den är lite kladdig i botten än för torr. Jag tyckte det blev gott när den var lite kladdig ovanpå.
 

 
 Förslag på enkla tillbehör:
Varma mosade hallon, jordgubbar eller andra frukter/bär du gillar! :)
En klick nyttig jordgubbsglass (recept)
Smältande jordgubbar (recept)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt

Jag har gjort något liknande! Mycket gott som mellis eller snack :)

Svar: Det har jag också gjort men dem har inte varit lika goda som denna! ;DJa jag håller med, det skulle ju även funka som dessert! ;)
Johanna V

2013-08-01 @ 18:14:48
URL: http://bakasockerfritt.se/
T

Är det av någon speciell andledning som du sällan tar hela ägg i dina recept utan endast äggvita?

Svar: Ja tyvärr så har jag blivit mer kalori-fixerad på den senaste tiden och har ett viss mängd kalorier som jag håller mig inom för att jag känner mig "säker" och inte får ångest över att jag ätit för mycket (förutom när jag är ute och äter god och dyr mat på restaurang).
Men när jag använder två äggvitor så kan du oftast byta ut det mot ett helt ägg om du vill, beroende på vad det är för recept men för det mesta så funkar det.

Kram! :)
Johanna V

2013-08-02 @ 06:36:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0