Zucchini & kikärtsbiffar

Hejhej!
Jag vet att jag inte har uppdaterat mig nu på några dagar men det är för att jag inte har lagat något nytt. Eftersom jag har ätit på ät på sjukhuset, i skolan och rester, även igår så blev det smörgåstårta hos mormor eftersom hon fyllde år ^^.
 
Nu till middagen så blev det ifall något nytt. Då lagade jag en av mina vegetariska favorit biffar, jag har inte kommit på receptet men jag har gjort några få ändringar från orginalet.
 
 
 
 Zucchini och kikärtsbiffar serverat med sallad, ångkokt broccoli och ajvarrsås! (:
 
 
Zucchini & Kikärtsbiffar
Recept 4 port:
1 burk kokta kikärter
1 msk Citronsaft
 1 Zucchini
2 Ägg
1  vitlök klyfta
½-2 msk valfritt mjöl
Salt & Svartpeppar
 
  1. Riv zucchinin i ett rivjärn över en bunke el tallrik det är vilket som. Salta rikligt zucchinin och rör om så att allt blir saltat, ställ den sedan åt sidan så att det får ligga och dra ett tag så att all vätska kommer ut.
  2. Häll ut spat från kikärtorna och skölj dom i vatten. Mosa dom sedan med en gaffel eller mixer i en skål, själv så brukar jag mosa med gaffel eftersom jag vill ha den lite "crunchy", plus att det inte krävs någon el för det ^^. Tillsätt sedan citronsaften, den pressad vitlöks klyftan, äggen,  zucchinin men krama ur all vätska först innan du tillsätter det, mjöl (själv så tar jag ca ½ msk för jag tycker den håller redan då men om man vill ha den fastare så bör man ha i mer) och tillsist så kryddar du svartpeppar efter smak, kan även salta lite om du vill, själv så gör jag inte det eftersom man har så mkt på zucchinin.
  3. Klicka sedan ut smeten i en stekpanna med medelhög värme med smör i och forma dom lite så dom liknar ett par biffar, sen är det bara att äta när dom är genom stekta och fasta.
Servera dom med valfritt gryn med sallad eller endast sallad samt ajvarrsås (ajvarr blandat med lite kvarg/creme fraiche) eller tzatziki, sedan kan du bara njuta! (:
 
 
Hoppas det smakar, Kram Johanna! ;D


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0