Jordärtskocka & Svampgratäng

Hej!
Middagen så expremterade jag ihop en liten gratäng av det vi hade hemma. Gratängen består av jordärtskocka, champinjoner, lök, buljong, spenat, grädde, ost, keso och kryddor. Till det hade jag stekt Quorn filé, borde dock ha marinerat den eller kryddat den eftersom det inte är så mycket smak på dom så det rekomenderar jag att du gör om du tänker ha det som tillbehör, hade även min lilla gröna vän herr broccoli ^^.
  Det blev ganska bra kanske lite för mycket smak men jag tror det skulle bli bra om man skippar buljongen och man kan ju minska på vätskan också ifall man inte vill ha så krämig. Det är alltid kul att bara improvisera ihop något även om det inte blir perfekt första gången men jag förväntar mig heller inte perfektion när man inte är så van med att allt och balansera smaker osv.
 
 
 
 
 
 
 
Jordärtskocka & Svampgratäng 1 liten port:
 
1-2 Jordärtskockor (beroende på storlek)
4 Champinjoner
Önskad mängd gul lök
3 bitar hackad fryst spenat ( ca ½ msk )
2-3 Nypor ost
½ tsk Hönsbuljong
(men bör nog skippa det som jag skrev i texten & hoppas att det blir bättre utan)
1 ½ msk Matlagningsgrädde
ca 1 ½ msk Keso
Svartpeppar, salt & franska örter
 
  1. Sätt först ungen på 225 grader. Skala jordärtskockan, skiva den hyfsat tunt men ändå inte för tunt och lägg hälften av allt i botten.
  2. Skär champinjonerna i slantar och stek som sedan i smör i stekpannan tills dom får färg och förlorat lite vätska, på ena sidan av pannan så kan du steka upp spenaten, så blir det mindre disk också :P. Skär löken på längden och lägg ca hälften på jordärtskockan i formen sedan hälften av den stekta svampen ovan på, samt all den stekta spenaten.
  3. Lägg i resten av jordärtskockan, löken och svampen. Krydda önskad mängd salt och peppar.
  4. Blanda samman grädden, osten, keson, buljongen (frivilligt men rekomenderas inte) i en liten skål/kopp och krydda med franska örter efter smak.
  5. Ställ formen i mitten av ugnen och låt den gräddas i ca 20-25 minuter du får känna efter lite, beroende på hur tjocka skivor du skar. Sen när den har gräddats färdigt så kan du äta den med kycklig, kött, vegetarisk produkt eller vad som helst. Glöm inte det gröna på din tallrik också! ;)
Jag hoppas du gillar mitt expriment som jag skrapade ihop. Hoppas att det smakar bättre utan buljongen! (finger crosst)
 
Ha en trevlig forsatt söndagskväll, kram Johanna!
Ps. Vill bara meddela att jag äntligen blivit en stolt faster i lördags åt lilla Felicia, längtar tills jag får träffa den sötnosen! HAPPY HAPPY DAY! ;D (a)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0