Het räkriksås!

Hejsan!

Idag provade jag att laga en het räksås som jag aldrig hade gjort eftersom jag var tvungen att använda halva purjolöken som var kvar innan den blir dålig, men den var väldigt god och kryddig. Den passar till dom som gillar kryddig mat och skaldjur. Jag åt den med zucchinipasta och broccoli, det passar väldigt bra ihop det kan man välja att äta till om man vill har lite smalar mat annars så rekomenderade hon som jag tog receptet ifrån att spenatfettuchine var väldigt gott ihop. Om man inte gillar något av förslagen så funkar nog vilken pasta som helst att äta till. Jag använda också citron istället för lime eftersom vi inte hade de ena hemma, plus så köpte jag ett paket med räkor med skal kvar som vägde 1000g istället för färdig skalade för jag tycker det är mycket mer smak på dom med skal kvar så jag vet inte rikigt hur mycket det blev när jag hade skalat alla men det gör inget för mig för jag älskar räkor ^^.
 

 
(Mobil Bilder)
 

Het räksås med spenatpasta (3-4 pers)
500g skalade räkor

½ purjolök

3 finhackade vitlöksklyftor

1 torkad chili

1 tsk torkad koriander

½ tsk sambal oelek

Svartpeppar/salt efter smak

några droppar lime

2,5 dl matlagningsgrädde (mer vid behov)

500g färsk spenatfettuchine, zucchinipasta el. pasta

 

1. Fräs skivad purjolök och finhackad vitlök tills de mjuknat. Hacka chilin och tillsätt sedan dessa.

2. Tillsätt grädden, limen och kryddorna. Låt småputtra i cirka 5-10 minuter

3. Koka upp pastan

4. Lägg i de skalade räkorna och värm upp (OBS! ej koka)

 

 

Hoppas det smakar, kram Johanna! (:



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0