Enkla bönbiffar med svartabönor i ugn

Hejhej!
Torsdagar så äter jag stödlunch på ätmottagningen på sjukhuset så då blev det lax med romsås och grönsaker, mumsigt var det. Jag älskar fisk det är nyttigt och suupper gott (beroende på hur den tillagades)! ;D
Senare till middagen så gjorde jag svartabönbiffar till mig själv och familjen. Första gången jag gjorde just dessa biffar och receptet hittade jag på sidan ät mer vegetariskt. Dom var väldigt enkla att göra och det blev heller inte kladdigt när man skulle forma dom till biffar. Det tog inte lång tid att laga dom det är bara gräddningen i ugnen som tar tid men då behöver man ju inte göra något förns dom sista fem minuterna då dom måste vändas. Även kryddningen var god, dock det dåliga var med dessa biffar var att dom blir lite smuliga när man ska äter dom (går isär väldigt lätt) men det beror nog på för det inte är något direkt binande medel/vätska i.
 
 
 
Till biffarna så åt jag dom med sallad, broccoli, keso och lite krämig spenat från igår!
(Mobil Bilder)
 
 

PortionerRecept för 6 burgare.

TillagningstidTillagningstid: 50 minuter, inklusive 25 minuter fikapaus när burgarna är i ugnen.

IngredienserIngredienser

  • 2 burkar svarta bönor (ca 450 g avrunnen vikt)
  • 3 små lökar
  • 2 klyftor vitlök
  • 4 tsk tomatpuré
  • 3 tsk senap jag föredrar Dijon senap
  • 1 tsk sambal olek eller chilipulver
  • 1 dl havregryn

TillagningsmetodHur man lagar

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Skölj 2 burkar svarta bönor och mixa dem i en matberedare eller med en stavmixer.
  3. Hacka 3 små lökar och pressa 2 klyftor vitlök och blanda med bönorna.
  4. Blanda i 4 tsk tomatpuré, 3 tsk senap och 1 tsk sambal olek. Blanda väl.
  5. Blanda ner 1 dl havregryn.
  6. Forma till 6 biffar och lägg på ett bakplåtspapper i en långpanna.
  7. Baka i ugnen i 20 minuter innan du vänder dem och låter dem bakas på andra sidan i 5 minuter till. De ska vara krispiga på utsidan.
  8. Servera i hamburgerbröd med en god sallad.
Eller med bulgur eller annant gryn som du gillar med någon god sås/dressing till så blir det inte så tort.
 
 
Baserat på en burgare:
Kalorier: 152
Kolhydrater: 33 g
Fett: 1 g
Protein: 10 g

 

 

                                                                                                          (kopierat från hemsidan)

 

Ha det bra, kram Johanna! (:

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0